In projecten lopen dingen vaak anders dan verwacht. Soms in gunstige zin, maar vaak ook niet. Dan gaat er kostbare tijd verloren met het blussen van brandjes - tijd die beter kan worden besteed aan de voortgang van het project. Met behulp van risicomanagement kunnen mogelijke knelpunten vroegtijdig geopenbaard worden. (bron: RISMAN)

Om concreet mijn ervaring met risicomanagement neer te zetten, zal ik hier twee onderdelen uit het risicomanagement toelichten, die belangrijk zijn bij het opstellen van een risicodossier: kwantificering en beheersmaatregelen.
Kwantificering
Als eerste belangrijke aspect van een risicolijst/dossier zal ik een voorbeeld geven van de kwantificering van een willekeurig project bij een overheidsorganisatie. Over het algemeen spelen geld en tijd de belangrijkste rol binnen een project en deze dienen dus ook gestuurd te worden. Binnen deze organisatie was dit inderdaad ook zo, maar veiligheid en omgeving speelden een evengrote zo niet grotere rol. Naast deze vier aspecten zijn de kwaliteit van de uitvoering en het imago van de organistie ook toegevoegd. Na een discussie met het projectteam kwam ik al snel tot de volgende kwantificering (druk op het plaatje voor een volledige kwantificering):



Voor de toepassing van kwantificering in een risicodossier is excel een handig hulpmiddel, waarmee je door middel van cijfers in combinatie met functies en opmaak de kwantificering zeer gebruiksvriendelijk kan tonen. Hieronder staat een voorbeeld van het bovenstaande kwantificeringsmodel toegepast op een risicodossier (druk op het plaatje voor een groter voorbeeld):



Beheersmaatregelen
Een ander belangrijk onderdeel zijn de oplossingen voor risico's, oftewel de beheersmaatregelen. Deze dienen zo SMART mogelijk neergezet te worden. Een oplossing die hierbij helpt en in meerdere projecten is toegepast, is het koppelen van een actielijst aan de beheersmaatregelen. Een voorbeeld uit een lopend risicodossier (druk op het plaatje voor een groter voorbeeld):



Door deze koppeling aan een actielijst kunnen de acties sneller en beter gemonitord worden. Door de actielijst actief via email of in overleggen te behandelen, weet iedereen in één oogopslag hoe het ervoor staat en wat er nog moet gebeuren. Daarnaast hoeft ook niet de hele risicolijst continu doorlopen te worden, waardoor er sneller gehandeld kan worden. De actielijst van het vorige voorbeeld (druk op het plaatje voor de volledige actielijst):



Uiteraard spelen er vele andere factoren, die van invloed zijn op goed risicomanagement. Via het contactformulier kan je vragen stellen over de genoemde voorbeelden of overige informatie met betrekking tot risicomanagement.